Historie en Heden

Samenvatting van het ontstaan van RTV9 tot nu

In de jaren dat RTV9 uitzendt is er gebleken dat er erg veel behoefte is aan lokale radio en televisie in onze regio. De zender wordt goed beluisterd en bekeken, en tot op de dag van vandaag blijft het aantal luisteraars groeien. Hoe het nu eigenlijk allemaal is begonnen, leest u hier!

1995-2001

RTV9 is voortgekomen uit het de lokale radiozender van de gemeente Lopik, die sinds 1 juli 1995

uitzendt. De 9 van Radio 9 staat voor de 9 kernen van de gemeente Lopik, te weten Lopik dorp, Lopikerkapel, Uitweg, Jaarsveld, Willige Langerak, Cabauw, Polsbroekerdam, Polsbroek en Benschop. Deze kernen meten een gezamenlijke oppervlakte van 7940 ha. Om dit grote gebied een optimale ontvangst van Radio 9 te kunnen bieden, werd de zender geplaatst in de Gerbrandytoren (televisiemast van IJsselstein). De antenne, die wij nog steeds gebruiken, hangt op een hoogte van 105 meter.

Radio 9, toentertijd ook wel bekend als Stichting Radio Omroep Lopik, maakte vanaf de start direct zeven dagen per week, 24 uur per dag gezelligheidsradio met veel muziek en lokale en regionale informatie. In de beginjaren bestond deze programmering vooral uit non-stop muziek, die werd afgespeeld vanaf videobanden en cassettes. Later deed de cd haar intrede en werd de studio uitgebreid met meerdere cd-spelers. Radio 9 werd toen, net als vandaag de dag, geheel draaiende gehouden door vrijwilligers in verschillende functies.

Naast muziek en gezelligheid werd er natuurlijk aandacht geschonken aan activiteiten en evenementen in de negen dorpskernen. Dit werd gedaan door middel van informatieblokken die dagelijks zo'n 20 maal werden uitgezonden. Binnen deze informatieblokken werd er tijd gereserveerd om aandacht te kunnen besteden aan de lokale politiek. Door middel van een vaste audioverbinding met het gemeentehuis werd er vaak live verslag gedaan van belangrijke vergaderingen en beslissingen.

Om zoveel mogelijk inwoners van de negen kernen aan te spreken, bood Radio 9 in de avonduren en de weekenden verschillende aantrekkelijke doelgroepprogramma's. Zo was er onder andere

'Kerkplein 9', het gezamenlijke programma van verschillende kerken en 'Akaash', een programma voor en door de Hindoestaanse gemeenschap. Kortom, ook toen al deed Radio 9 er alles aan om

een zo breed mogelijk publiek te bereiken!

2002 - 2004

Op 1 maart 2002 kon Radio 9 haar bereik uitbreiden naar IJsselstein. De circa 12.000 huishoudens die via de kabel waren aangesloten konden inschakelen op frequentie 102.0 FM. Met deze uitbreiding kwam er ook steeds meer aandacht voor activiteiten en regionaal nieuws uit IJsselstein.

Zo werd in het live sportprogramma op zaterdagmiddag elke week aandacht besteed aan de wedstrijden van IJFC.

Vanaf 1 december in dat zelfde jaar mocht Radio 9 zich ook officieel de Lokale Omroep van IJsselstein noemen. Er werd besloten om de volledige naam van de omroep te wijzigen naar "Stichting Radio Omroep Lopik en IJsselstein". De naam Radio 9 bleef gewoon bestaan, maar de slogan "Daar zeg je geen nee tegen" werd aangepast naar "Streekradio voor de Lopikerwaard".

In 2003 zette Radio 9 deze vernieuwing door met een geheel nieuwe vormgeving en jinglepakket, dat beter paste bij de uitstraling van de omroep.

Vanaf de zomer van 2003 werd een audiostream gestart, zodat ook via internet naar Radio 9 kon worden geluisterd. Een nieuwe website werd gelanceerd waar het streeknieuws dagelijks op geplaatst kon worden en waardoor meerdere medewerkers konden werken aan de inhoud van de site.

Inmiddels was Radio 9 al flink gegroeid. Het aantal medewerkers had zich tussen 2002 en 2004 verdubbeld, van 30 naar 60 vrijwilligers. Daarnaast was de website (radio9.nl) een deel van de omroep gaan uitmaken. Met dagelijks zo'n 25 nieuwe berichten en aanpassingen, werd radio9.nl al snel de meeste actieve nieuwsbron voor inwoners van de Lopikerwaard.

2005 -2008

Begin 2005 werd er opnieuw een nieuwe weg ingeslagen en werd er door het programmateam in overleg met het bestuur en het PBO een ambitieus plan gelanceerd naar een aanzienlijke toename van lokale en regionale informatie, cultuur en locatie-uitzendingen. Medewerkers van Radio 9 waren vanaf dat moment vaker aanwezig bij gebeurtenissen in de streek en de omroep kreeg een ware mediafunctie. Luisteraars wisten inmiddels dat op Radio 9 het laatste nieuws vaak het eerst te vinden was.

Om te voldoen aan de nieuwe visie van Radio 9 werden er nieuwe programma's toegevoegd aan het repertoire en werden bestaande programma's in een nieuw jasje gestoken. Zo begon Radio 9 een cultureel programma, het Politiek Café en kwam er een speciaal programma voor senioren.

Eind 2005 besloot Radio 9 een samenwerking aan te gaan met verschillende andere media,

zoals een weekkrant en realiseerde hiermee een synergie. Veel lokale partijen en organisaties waren al betrokken bij de omroep en zij droegen actief bij aan de inhoud van de programma's.

In januari 2006 was het voor Radio 9 tijd om weer een stap verder te gaan; het bestuur besloot een zendvergunning aan te vragen voor de aanliggende gemeente Nieuwegein. Voor de zendvergunning waren nog twee andere gegadigden, maar de keuze bleek makkelijk voor het college van Nieuwegein. Zij kozen voor Radio 9 vanwege de lokale omroep van zowel de zender als geheel als vanwege de programmering van Radio 9. Voor deze uitbreiding besloot de programmaleiding nog actiever op zoek te gaan naar actualiteiten en werden nieuwe vrijwilligers geworven, als toevoeging op de inmiddels 100 bestaande medewerkers.

2006 bleek een bewogen jaar, waarin veel vernieuwingen werden doorgevoerd. Zo werden de website en de huisstijl compleet vernieuwd en werd de audiostream aangepast om het radio luisteren via internet te optimaliseren. Ook werden de eerste stappen richting televisie gezet, met het in gebruik nemen van een kabelkrant, waarbij zoveel mogelijk gebruik werd gemaakt van bewegend beeld. En als klap op de vuurpijl werd in 2006 het nieuwe gebouw in IJsselstein in gebruik genomen. Een prachtige locatie met maar liefst twee radiostudio's en een redactie- en ontvangstruimte.

In januari 2007 werd voor het eerst het jaarlijkse sportcafé georganiseerd; tientallen sporters uit de regio kwamen vertellen hoe zij het afgelopen jaar hebben beleefd en maakten hun ambities voor 2007 bekend. Vanaf januari werd dagelijks een nieuw actualiteitenprogramma uitgezonden 'Avondritme', een live programma voor mensen die snel op de hoogte wilden zijn van de ontwikkelingen binnen hun regio.

Vanaf 15 januari 2007 ging Radio 9 verder als RTV9. Om deze koerswijziging kracht bij te zetten, werden de website en andere uitingen nogmaals helemaal vernieuwd. Het nieuwe logo sloot beter aan bij de bestaande ambities van de omroep. RTV9 hield in de week van de naamsverandering een een feestelijke opening van het nieuwe gebouw. 's Ochtends werd kwamen er zo'n 80 genodigden op de koffie. 's Middags was de studio voor iedereen geopend. De opkomst was verbluffend; meer dan 300 geïnteresseerden kwamen langs om te kijken hoe er radio werd gemaakt en om vragen te stellen over hun lokale omroep.

Ook binnen het verstuur werden er veranderingen doorgevoerd. Voorzitter Ton Coenen werd na zes jaar, het maximaal aantal jaren, opgevolgd door Dieny Scheffer. Een van de studio's in het nieuwe gebouw werd vernoemd naar de oud-voorzitter.

Het hoogtepunt van 2007 was toen er op 2 april voor het eerst een testuitzending voor televisie werd gehouden. Om tien uur 's avonds werden twee reportages getoond over de lintjesregen en Koninginnedag in IJsselstein. Reportages die met twee camera's waren opgenomen en waren gemonteerd tot een uitzending van ongeveer dertig minuten. Het programma werd in de gehele regio uitgezonden via de kabel en voor de inwoners van IJsselstein en Benschop ook via CAIway. De uitzending beloofde een voorzichtige start voor RTV9,. In 2007 werden nog enkele televisie-uitzendingen geprogrammeerd.

Op 23 juli ontving RTV9 een bedrag van 22,950 euro van het roest Crolliusfonds voor het opstarten van lokale televisie-uitzendingen in Ijsselstein. Van dit bedrag werden camera's en andere apparatuur aangeschaft die nodig waren voor produceren van wekelijkse televisie-items.

Vanaf 2 oktober datzelfde jaar, konden de inwoners van Lopik-Dorp en Nieuwegein het nieuwe kanaal ook op hun televisie bewonderen, daar wordt RTV9 uitgezonden door Casema.

In 2007 werd er voor het eerst onderzoek gedaan naar het luisterbereik van RTV9. Sander Griffioen overhandigde in het kader van zijn afstudeerproject een rapport aan het RTV9 bestuur. De uitslag was zeer positief; RTV9 werd in Ijsselstein net zoveel beluisterd als de nationale zenders 3FM en Veronica. Het totaalbereik lag op dat moment op 31%. Met andere woorden: maar liefst één op de drie inwoners. Uit het onderzoek bleek ook dat de nieuwe naam, RTV9, al goed is aangeslagen.

Luisteraars stemmen vooral af om het lokale nieuws. Ook sportnieuws en actualiteiten scoren goed onder de respondenten.

In oktober 2007 werd de samenwerking aangegaan tussen het 'politiek Café Nieuwegein' en Radio 9. Vanaf dan is het maandelijks te horen via Radio 9. De TV afdeling van RTV 9 sloot een contract af om elke donderdag het populaire programma "Hart voor Muziek' op televisie uit te zenden.

Programmaleider TV Ton Coenen legde zijn functie in januari neer en werd opgevolgd door Ed Kieckens.

Op 30 januari 2008 stond de website van RTV 9 opnieuw op nummer 1 van de website utrechtinternettop25.nl. Dit is een ranglijst van de meest gewaardeerde websites in de provincie Utrecht.

In maart begon RTV 9 met een nieuw systeem voor Tekst-tv. De vormgeving werd aangepast en tekst-tv en televisie uitzendingen werden nu alleen nog maar op breedbeeld formaat doorgegeven. Ook kreeg tekst-tv zijn eigen programmaleider. Raymond de Jong is hiervoor de verantwoordelijke.

In april werd begonnen met het maken van een nieuw programma in samenwerking met het Steunpunt Vrijwilligerswerk. Iedere tweede zaterdag van de maand werd verslag gedaan van een vrijwilligersorganisatie en was er een gesprek met de organisatie en de vrijwilligers over de inhoud van het werk.

RTV9 begon zich steeds meer te ontwikkelen op het gebied van televisie. Zo werd er op 30 april van 08.00 tot 12.00 uur rechtstreeks verslag gedaan van de Koninginnedag activiteiten in Lopik, IJsselstein en Nieuwegein. 's Avonds werd het programma Lintjesregen uit gezonden met hierin interviews met alle gedecoreerden.

2009 - 2010

RTV9 TV heeft door de jaren heen steeds meer vorm gekregen. Op zaterdag en zondag vanaf 9 uur werden er diverse korte items en reportages uitgezonden. Naast op televisie werd er ook een YouTube kanaal ingericht voor de lokale nieuwsitems.

'Hart voor Muziek' kreeg een vaste plek om de vrijdagavond om 21.00 uur en 23.00 uur en op zondagmiddag. In 2009 zond de omroep herhalingen uit van het dierenprogramma 'Doggy Style'.

Uit cijfers van de gemeente Nieuwegein bleek dat in de periode 2009-2010, twee van de vijf Nieuwegeiners weleens naar RTV9 keek. Een resultaat, waar de omroep heel trots op is.

In december werd voor het eerst een eindejaars tv talkshows georganiseerd, met als gasten de burgemeesters uit Lopik, Nieuwegein en IJsselstein.

In 2010 vierde RTV9 haar 15-jarige verjaardag.

Vanaf juli kwam er dan ook weer een volledig vernieuwde website. Naast een sterk verbeterde vormgeving, ligt de nadruk steeds meer op interactiviteit.

Heden

Eind juni 2013 verloor RTV9 haar studio in Ijsselstein in een allesverwoestende brand. Naast RTV9 raakten nog 13 andere ondenemingen gedupeerd. Hoewel dit een grote tegenslag is om te verwerken, blijven de medewerkers van RTV9 hard werken om de zender te laten draaien zoals normaal. Met behulp van verschillende organisaties waaronder bijvoorbeeld RTV Utrecht en Hotel Epping lukt dit gelukkig erg goed!

Vanaf 15 maart is RTV9 trotse eigenaar van een nieuw pand aan de Einsteinweg in IJsselstein. Met 2 nieuwe digitale studio's en een spreekcel. Voor tv is er geen studio gebouwd.